1. Controleer de internetverbinding
Een van de meest voorkomende oorzaken van niet-werkende inkomende e-mail is een instabiele of ontbrekende internetverbinding. Zonder een goede verbinding kan je e-mailprogramma geen berichten van de server downloaden.
Oplossing: Controleer of je internetverbinding actief is door andere websites te openen of andere online activiteiten uit te voeren. Als het internet niet werkt, herstart dan je modem of router, of neem contact op met je internetprovider.
2. Instellingen van de mailserver
Als de inkomende e-mail niet werkt, kan dit te maken hebben met verkeerde instellingen van de inkomende mailserver (IMAP of POP3). Dit kan gebeuren na een update van je e-mailprogramma of als je recentelijk je e-mailaccount hebt ingesteld.
Oplossing: Controleer de juiste instellingen van de inkomende mailserver. Deze kun je vinden op de website van je e-mailprovider. Let daarbij op het type server (IMAP of POP3), de juiste poortnummers en de beveiligingsinstellingen.
3. Inbox zit vol
Sommige e-mailproviders stellen een limiet aan de hoeveelheid opslagruimte voor e-mailaccounts. Als je inbox vol is, kunnen nieuwe berichten niet worden ontvangen totdat er ruimte is vrijgemaakt.
Oplossing: Verwijder oude, ongewenste e-mails, vooral e-mails met grote bijlagen. Vergeet ook niet om de map met verwijderde items (prullenbak) en de map met spam of ongewenste e-mail te legen.
4. E-mails worden gefilterd als spam
Het kan voorkomen dat inkomende e-mails automatisch naar je spam- of ongewenste map worden gefilterd door je e-mailprogramma, zelfs als het geen ongewenste e-mails zijn.
Oplossing: Controleer regelmatig de spammap om te zien of belangrijke e-mails daar per ongeluk terecht zijn gekomen. Als dit vaak gebeurt met e-mails van bepaalde afzenders, voeg deze afzenders dan toe aan je lijst met veilige afzenders (whitelist).
5. Problemen met antivirussoftware of firewall
Soms kunnen antivirusprogramma’s of firewalls inkomende e-mails blokkeren als ze denken dat er een risico aan verbonden is, zelfs als dat niet het geval is.
Oplossing: Controleer de instellingen van je antivirussoftware en firewall om te zien of inkomende e-mail per ongeluk geblokkeerd wordt. Probeer tijdelijk je antivirusprogramma of firewall uit te schakelen om te kijken of het probleem zich dan oplost. Let wel op dat je deze beveiligingssoftware weer inschakelt na je test.
6. Synchronisatieproblemen op mobiele apparaten
Als je e-mailaccount is ingesteld op een mobiel apparaat, kunnen er soms synchronisatieproblemen optreden waardoor e-mails niet goed worden opgehaald.
Oplossing: Controleer de synchronisatie-instellingen van je e-mailapp op je smartphone of tablet. Je kunt ook proberen om de e-mailapp opnieuw te installeren of de synchronisatie handmatig te forceren door je account te vernieuwen.
7. Geblokkeerde afzender of domein
Het kan zijn dat je bepaalde afzenders of domeinen per ongeluk hebt geblokkeerd, waardoor hun e-mails niet in je inbox terechtkomen.
Oplossing: Controleer de lijst met geblokkeerde afzenders in je e-mailinstellingen. Als een afzender die je verwacht te ontvangen geblokkeerd is, verwijder deze dan van de lijst.
8. Problemen met de mailserver van de provider
Soms ligt het probleem niet aan jouw kant, maar is er een storing bij de e-mailprovider. In dat geval kunnen e-mails tijdelijk niet worden ontvangen.
Oplossing: Controleer of er een storing is bij je e-mailprovider. Dit kun je vaak zien op de website van de provider of via storingswebsites. In dat geval kun je alleen afwachten totdat de storing is opgelost.